3 błędy najczęściej popełniane w marketingu hotelowym

3 błędy najczęściej popełniane w marketingu hotelowym

 

Październik był okresem bardzo pracowitym dla Freestyle Marketing. Z naszej oferty „Darmowa konsultacja” skorzystało aż 25 firm turystycznych z terenu całej Polski, w tym 20 małych i średnich obiektów noclegowych.

Konsultacje składały się:

  • audytu obecnej sytuacji marketingowej firmy
  • wywiadu z właścicielem lub osobą zajmującą się marketingiem w firmie
  • godzinnej rozmowy telefonicznej na temat wniosków, szans, możliwości oraz błędów w marketingu hotelowym, które były najczęściej popełniane.

 

Na podstawie zebranych danych wskazaliśmy 3 najczęściej popełniane błędy w marketingu hotelowym:

Złe targetowanie oferty hotelu/ obiektu noclegowego

Czyli innymi słowy zły dobór grupy docelowej. Wiele obiektów noclegowych tak naprawdę nie do końca zdaję sobie sprawę, kto jest ich potencjalnym klientem. Mimo, że właściciele obiektów posiadają wiele konkretnych danych zebranych podczas procesu rezerwacji i na podstawie opinii gości, nie analizują tych informacji. Bardzo często też nie rozumieją potrzeb swoich klientów. Na podstawowe pytanie zadane podczas rozmowy telefonicznej, o to, kto jest potencjalnym odbiorcą ich oferty, odpowiedź brzmiała: wszyscy.

 

Niewłaściwe wykorzystywanie kanałów sprzedażowo-marketingowych

Tutaj stanowczo najczęściej pojawiało się sformułowanie „Myślałam/em, że jak będę mieć profil na Facebooku, to będę mieć większą sprzedaż”. Wiele osób pokłada w social media dużą nadzieję, jeżeli chodzi o sprzedaż, nie rozumiejąc, że są to przede wszystkim kanały komunikacyjne. By osiągać dodatkowe efekty sprzedażowe, należy korzystać z opcji reklamowych oferowanych przez te platformy. Częstym problemem jest także niewłaściwe, a może raczej nieumiejętne korzystanie z opcji Facebook Ads. 12 obiektów przyznało, że samodzielnie ustawiają reklamy na Facebooku, ale nie widzą większych efektów. Po sprawdzeniu wybranych typów reklamy oraz ich ustawień, w 85% przypadków okazało się, że po prostu ustawienia kampanii były niewłaściwe.Menedżer Facebooka jest narzędziem prostym w obsłudze i dość intuicyjnym. Jednak reklama na Facebooku to coś więcej, niż suma ustawień – liczy się tutaj wiedza o grupie docelowej, umiejętność analizy danych, a take przygotowanie dobrej jakości contentu.

Jednym z naszych ulubionych przykładów była firma, która nie posiadając infrastruktury weselnej promuje się na różnych stronach portalach i serwisach poświęconych tej tematyce. Na pytanie: dlaczego tak? Uzyskaliśmy odpowiedź: „Bo wszystkie obiekty w okolicy tak robią”.

 

Zaniedbywanie podstawowych działań marketingowych

Na 20 przeanalizowanych stron internetowych obiektów, ponad połowa nie spełniała podstawowych wytycznych odnośnie User Experience oraz zasad SEO. Treści umieszczane na stronach są chaotyczne, a teksty są o niskiej jakości. Co ciekawe, opisy pokoi zamieszczone na stronie internetowej raczej nie dostarczają nawet podstawowych informacji – natomiast po wejściu na wizytówkę tej tej samej firmy na portalu rezerwacyjnym typu Booking.com czy Expedia, można otrzymać komplet informacji, łącznie z wymiarem pokoju, rodzajem łóżek czy wyposażeniem łazienki. Strona internetowa powinna być pierwszym i podstawowym nośnikiem j informacji o obiekcie noclegowym, jego udogodnieniach oraz zaletach.

To, co także powtarza się na większości stron internetowych, to niskiej jakości zdjęcia obiektu.

Wnioski

Wielu właścicieli małych i średnich obiektów noclegowych samodzielnie zajmuję się marketingiem. Jest to związane głównie z brakiem środków na zatrudnienie odpowiedniej osoby lub zleceniem działań firmie zewnętrznej. Hotelarze mogliby uniknąć wielu z popełnianych błędów poprzez budowanie strategii marketingowej oraz edukację w zakresie marketingu turystycznego i hotelarskiego. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele szkoleń z tej tematyki a także publikacji.

W ramach Freestyle Marketing niedługo opublikujemy przewodnik po marketingu hotelarskim dla małych i średnich obiektów noclegowych. Publikacja będzie miała charakter wprowadzenia do tematyki marketingu hotelowego i działań w zakresie marketingu internetowego i tradycyjnego.

 

Podziel się tekstem:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *