Marketing szeptany w turystyce – wady, zalety, problemy i rozwiązania

Marketing szeptany w turystyce – wady, zalety, problemy i rozwiązania

 

W branży turystycznej, podobnie jak w innych branżach, szczególnie istotne jest budowanie wizerunku firmy oraz działania mające na celu wzmocnienie SEO. Jedną z metod najczęściej stosowanych w ramach marketingu turystycznego przez właścicieli obiektów noclegowych oraz biur podróży jest udzielanie się na forach internetowych i uprawianie tzw. marketingu szeptanego. Takie zadania są przeważnie zlecane firmom marketingowym i freelancerom i są popularne ze względu na różne czynniki, np. niska cena, możliwość docierania do dużych grup docelowych skupionych w jednym miejscu.

Co ciekawe, przeważnie okazuje się, że marketing szeptany jest pojęciem źle rozumianym przez osoby niezwiązane z marketingiem, a co za tym idzie, oczekiwania właścicieli firm są niemożliwe do spełnienia.

Marketing szeptany – czym to się je?

Marketing szeptany to nic innego jak przekazywanie odbiorcy pewnych treści, tak by wyglądały one na naturalne i spontaniczne i nie kojarzyły się z działaniami promocyjnymi, reklamowymi i sprzedażowymi. Głównym miejscem, w którym odbywają się różne kampanie z zakresu buzz marketingu jest Internet, który oferuje marketerom wiele platform i serwisów służących do budowania relacji i nawiązywania kontaktu z innymi użytkownikami. Szczególnie ulubionym miejscem działań „szeptaczy” są fora internetowe.

Warto wspomnieć, że kondycja większości polskich forów internetowych związanych z podróżowaniem jest całkiem niezła. Istnieje kilka dużych serwisów, jak wspomniane Fly4Flee, Globtroter, TravelBit czy TurystaSoS, gdzie możemy znaleźć całą masę różnych tematów, w których możemy się udzielać. W takich miejscach łatwo też znaleźć użytkowników bardzo pasujących do naszego profilu klienta. Właśnie na takich platformach warto prowadzić działania o charakterze PRowym – jako pomocnik i konsultant. Przyniesie nam to większą rozpoznawalność w środowisku podróżniczym i turystycznym oraz będzie dodatkową formą uczciwej reklamy, która nie jest oparta na umieszczaniu odnośników czy wspominaniu nazwy firmy na każdym kroku.

W Internecie jest także sporo możliwości promocji na ogólnych forach typu Wizaz.pl czy Gazeta.pl, gdzie można znaleźć specjalne wątki poświęcone podróżom i obiektom noclegowym, ale z reguły są one datowane na lata 2007-2014. Mimo to, warto czasem odświeżać stare tematy czy zakładać nowe, ponieważ te forma są bardzo dobrze pozycjonowane w Google.

Marketing szeptany na forach internetowych

W ramach marketingu szeptanego realizowanego na forach internetowych, możemy wyliczyć 2 rodzaje działań, które właściciele firm turystycznych zlecają najczęściej:

  1. BUDOWANIE WIZERUNKU

Czyli tak naprawdę dodawanie postów z opiniami na tematy związane z działalnością firmy – opisywanie różnych destynacji turystycznych, okolicy i atrakcji, które moglibyśmy polecić. W ramach tego działania rozróżniamy różne strategie. Jedną z nich jest próba promowania swojej firmy jako lokalnego przewodnika po danym regionie, który będzie doradzał innym użytkownikom, polecał, a w międzyczasie przemycał też określone treści promujące swoją firmę. Na potrzeby tych działań najczęściej zakłada się konto, gdzie nazwą użytkownika jest nazwą firmy. W takim wypadku trzeba bardzo dbać o zamieszczane na forum informacje, tak by budować wokół siebie społeczność, która doceni nasz wkład w życie forum. Ten rodzaj działalności na forum jest pewnego rodzaju wizytówką organizacji – nie promujemy firmy za wszelką cenę, a robimy coś na rzecz innych osób i dzięki temu nasze aktywności są postrzegane jako pozytywne.

Niestety, wiele firm zlecających marketing szeptany traktuje go jako działania stricte perswazyjne, mające na celu szeroką promocję firmy, oferty oraz czasem agresywne docieranie do klienta. Podobna strategia jest nie tylko niezgodna z regulaminem prawie każdego forum internetowego, a dodatkowo jej efekt może być zgoła odmienny od zamierzonego – ludzie nie lubią nachalnej reklamy i traktują ją jako SPAM, często komentując wpisy w sposób złoścliwy i prześmiewczy.

2. WSPARCIE SEO

Kampanie pozycjonujące to takie, gdzie w treści wpisu na forum lub podpisu użytkownika dodajemy linki do strony internetowej. Jest to działanie bardzo popularne, ale równie szkodliwe dla wizerunku i niezgodne z regulaminem forum czy grupy internetowej. Ograniczenia przy dodawaniu linków do stron można znaleźć, np. na forum Fly4Free, a administratorzy są bardzo restrykcyjni w tych kwestiach. Zamieszczenie linków do stron internetowych i ofert jest zazwyczaj traktowane jako reklama, a możliwość zamieszczania treści reklamowych na forach jest zazwyczaj odpłatne. Oczywiście, jest kilka miejsc, w których można postować dodając bezkarnie linki, ale takie fora i grupy są z reguły nieaktywne od dawna i dość słabo pozycjonowane.

Co zatem zrobić, jeśli chcemy połączyć zarówno działania wizerunkowe, jaki i wspierająće pozycjonowanie? Najlepiej jest stopniowo budować wizerunek na forum oraz zbierać tak zwane punkty reputacji, które na wielu forach są przyznawane za dużą aktywność. Po uzbieraniu określonej liczby punktów często dostajemy prawo do ustawienia indywidualnego podpisu w stopce w formie aktywnego linka, który będzie pojawiał się przy każdym kolejnym naszym wpisie na forum internetowym. W ten sposób możemy zarówno budować wizerunek i społeczność wokół firmy, jak i zapewniać odpowiednią liczbę linków zwrotnych do naszej witryny internetowej. Jest to metoda żmudna i na pewno czasochłonna, jednak według nas jest też najbardziej opłacalna w dalszej perspektywie.

Marketing szeptany – zasady i wskazówki

Marketing szeptany może być świetną formą reklamy, ale koniecznie trzeba pamiętać o kilku ważnych punktach:

Po pierwsze, less is more – lepiej regularnie dodawać  kilka rozbudowanych pod kątem treści postów w tygodniu, niż kilkadziesiąt postów nic nie wnoszących do tematów postów.

Po drugie, nie ma sensu udzielać się w każdej kolejnej dyskusji, szczególnie w takiej, która nie dotyczy interesującego nas tematu. Jeżeli decydujemy się na działania na portalach typu Kafeteria czy Wizaż.pl, udzielajmy się w wątkach i tematach poświęcony podróżom, obiektom noclegowy, sytuacji hotelarstwa i turystyki w Polsce i na świecie, promocją linii lotniczych oraz innych, które są choć trochę związane z obszarem naszej działalności.

Po trzecie, zastanów się co jest dla nas ważniejsze: wizerunek czy pozycjonowanieZakładanie dużej ilości kont na jednym forum internetowym, by dodać jak najwięcej treści i odnośników prędzej czy później zawsze zostanie zauważone przez administratora. Skutki mogą być dla nas tragiczne – możemy dostać nawet dożywotnią blokadę na forum.

Po czwarte, są firmy, które wykorzystują marketing szeptany jako formę czarnego PR dla konkurencji. Jest to działanie absolutnie nieetyczne i w świetle polskiego prawa karalne. Większość administratorów forów internetowych ma dostęp do IP każdego użytkownika, a także adresu e-mail oraz innych danych przekazanych podczas rejestracji. Zlokalizowanie osoby, która dodawała tego rodzaju wpisy to tylko kwestia czasu.

Po piąte, marketing szeptany jest działaniem, które powinny być prowadzone regularnie. udzielanie się na forum raz w miesiącu przez 2 dni od rana do nocy, a następnie brak jakichkolwiek aktywności nie przyniesie żadnego rezultatu. W marketingu szeptanym, tak jak i ogółem w marketingu  liczy się regularna, dobrze zaplanowana praca i możliwość reakcji we właściwym czasie.

Po szóste, traktujemy marketing szeptany jaką dodatkową, sympatyczną i lekką aktywność, będącą idealnym uzupełnieniem innych działań marketingowych, a nie działaniem wykorzystywanym zamiast właściwego pozycjonowania, aktywności w social media czy kampanii specjalnych.

Freestyle Marketing

Podziel się tekstem:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *